dinsdag 7 juni 2016

Evaluatietechniek: Schatkist, koffer of vuilbak

Nog een klassieker onder de evaluatietechnieken is de "Schatkist - koffer - vuilbak". Ikzelf vind het heel leuke techniek, al is het vaak moeilijk om een onderscheid te maken tussen "koesteren" en "meenemen". Ik denk ook dat dit niet evident is voor kinderen (en ik heb dit ook al door collega's horen fluisteren), dus een goede begeleiding is nodig!


Doel
algemene evaluatie 

Doelgroep
vanaf 2de leerjaar 

Werkwijze
iedereen krijgt 3 papiertjes, eentje met een vuilniszak, eentje met een koffer en een derde met een schatkist op: 
  • Op het eerste papiertje schrijven de lln iets wat hen tegen gevallen is en je zo snel mogelijk wil vergeten. Het belandt in de vuilbak. 
  • Op het tweede papiertje schrijf je iets wat je hebt bijgeleerd en je graag wil bijhouden. 
  • Op het derde papiertje schrijf je iets wat je voor altijd wil koesteren. Dit gaat achter slot en grendel in de schatkist.

Materiaal:
Vuilbak, koffer, schatkist, fiches met afbeelding en tekst




De fiches die gebruikt kunnen worden (met afbeeldingen) kan je hier vinden in PDF-formaat!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten