Doel:
belevingsevaluatie (bij aanpassing ook procesevaluatie en productevaluatie mogelijk)
Doelgroep:
vanaf de 2e graad
Werkwijze:
De lln krijgen elk een blaadje papier en mogen één stift in hun lievelingskleur nemen. Daarna krijgen ze de opdracht: "teken op de voorkant een smiley (emoticon) dat weergeeft hoe jij je tijdens de activiteit hebt gevoeld.Op de achterkant kan je meer uitleg geven, bv. wat vond je het leukst, wat vond je niet leuk, wat was jammer of wat wil je anders zien?"
De blaadjes worden daarna opgehaald en dienen vooral als feedback naar de leerkracht toe.
De blaadjes worden daarna opgehaald en dienen vooral als feedback naar de leerkracht toe.
Materiaal:
Blaadje A5, stiftReflectie:
Ik heb deze evaluatietechniek uitgetest na het gedichten-pad in een vierde leerjaar.
Voordelen:
- een snelle en leuke manier van evalueren, ook voor de kinderen
- er is ruimte voor extra feedback
- het kan anoniem
- iedereen kon zijn gevoel uitdrukken, zelfs met een simpele smiley
- emoticons zijn heel gekend en veel gebruikt onder de lln
Nadelen:
Aanpassing:
Evaluatieformulier uitbreiden met gerichte vragen. Dit vraagt dan wel meer tijd bij het invullen.
- enkel de beleving wordt geëvalueerd
- extra feedback was niet altijd even gestructureerd
Aanpassing:
Evaluatieformulier uitbreiden met gerichte vragen. Dit vraagt dan wel meer tijd bij het invullen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten