Doel:
belevingsevaluatie (bij aanpassing ook procesevaluatie)
Doelgroep:
vanaf de 1e graad
Werkwijze:
De lln beelden met hun lichaam een gezonde plant (rechtop staan), een slappe plant (wat doorhangen) of een dorre/dode plant (op de grond liggen) uit naargelang hun beleving tijdens de les.
- gezonde plant = leuke ervaring
- slappe plant = minder leuke ervaring maar niet zo slecht
- dode plant = slechte ervaring/saai
Dit kan zowel per onderdeel als over de gehele ervaring gevraagd worden.
Materiaal:
/Reflectie:
We hebben deze evaluatietechniek uitgetest na de vertelnamiddag in een eerste leerjaar.
Voordelen: een snelle en leuke manier van evalueren, ook voor de kinderen. Voor ons was het meteen duidelijk wat de lln ervan vonden.
Nadelen: er is geen blijvend 'bewijs', enkel de beleving wordt geëvalueerd
Aanpassing: er kan ook bij de kinderen gevraagd worden naar hun persoonlijke 'groei' gedurende de les(senreeks): van klein plantje (niet veel gegroeid/bijgeleerd) tot hele grote plant (veel bijgeleerd/gegroeid).
Aanpassing: er kan ook bij de kinderen gevraagd worden naar hun persoonlijke 'groei' gedurende de les(senreeks): van klein plantje (niet veel gegroeid/bijgeleerd) tot hele grote plant (veel bijgeleerd/gegroeid).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten