donderdag 17 maart 2016

Mijn eigen planeet

Domein: 
Beeld
 

Onderwerp:
Verhaal van de kleine prins - planeten

Techniek:
Ruimtelijk werken: boetseren
 

Bouwste(e)n(en): 
  • Vorm
  • Textuur


Algemeen doel:
De leerlingen vormen zich een beeld van hun eigen planeet: hoe ziet die er uit, wie woont er allemaal, hoe heet de planeet …
Vervolgens boetseren ze met klei hun planeet!


Sfeerschepping:
De leerkracht brengt het verhaal van de kleine prins ter sprake: Wie kwam de prins allemaal tegen op zijn reizen? Waar woonden die mensen? --> Planeten
 

Beschouwen:
De leerkracht toont een PowerPoint met foto’s van verschillende planeten.  Al die planeten zien er anders uit: sommigen hebben manen en/of ringen, andere niet, … sommigen zijn ‘vrij’ glad terwijl anderen bezaaid zijn met kraters/putten.
 

Aanzetten tot creëren / Exploreren & experimenteren:
De LLN krijgen de opdracht om hun eigen planeet te boetseren met klei. Ze moeten wel eerst bedenken hoe die er uit gaat zien. 

Tijdens het boetseren met klei hebben ze allerlei textuurmateriaal voorhanden dat ze kunnen gebruiken om hun planeet het gewenste uitzicht te geven. Dit materiaal wordt klassikaal overlopen.

Omdat er nog niet vaak met klei werd gewerkt, worden ook enkele tips meegegeven rond werken met klei:
  • werk uit één stuk
  • manier van aanhechten
  • tonen hoe je een krater maakt


De planeet moet ook bewoners  krijgen: wie zou erop wonen, zorg ervoor dat ze op de planeet passen!

Creëren:
De LLN krijgen elk een stuk klei en gaan ermee aan de slag. Ze zorgen dat de planeet de gewenste vorm en textuur krijgt.

Als hun planeet ligt te drogen, kunnen ze beginnen aan het vormgeven van de personen/dieren/dingen (met papier, tandenstokers, …) die op de planeet leven/voorkomen. Hierbij moeten ze er stil bij staan dat die dingen ook op de planeet moeten passen. 
 

Toonmoment & evaluatie:
De leerlingen krijgen de mogelijkheid om hun planeet te tonen er iets over te vertellen. Mogelijke vragen zijn: 
  
  • Hoe ben je op dit idee gekomen?
  • Hoe heb je textuur aangebracht?
  • Wat is de naam van je planeet?
  • Waarom heeft je planeet deze vorm?
  • Wie of wat leeft er op je planeet?
  • Hoe heb je je idee vormgegeven en waarom?
  • Wat vond je moeilijk?
  • Wat zou je anders doen?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten