Domein:
Beeld
Onderwerp:
Verhaal van de kleine prins - planeten
Techniek:
Ruimtelijk werken: boetseren
Bouwste(e)n(en):
- Vorm
- Textuur
Algemeen doel:
De leerlingen vormen zich een beeld van hun eigen planeet:
hoe ziet die er uit, wie woont er allemaal, hoe heet de planeet …
Vervolgens boetseren ze met klei hun planeet!
Sfeerschepping:
De leerkracht brengt het verhaal van de kleine prins ter
sprake: Wie kwam de prins allemaal tegen op zijn reizen? Waar woonden die
mensen? --> Planeten
Beschouwen:
De leerkracht toont een PowerPoint met foto’s van
verschillende planeten. Al die planeten
zien er anders uit: sommigen hebben manen en/of ringen, andere niet, … sommigen
zijn ‘vrij’ glad terwijl anderen bezaaid zijn met kraters/putten.
Aanzetten tot creëren / Exploreren & experimenteren:
De LLN krijgen de opdracht om hun eigen planeet te boetseren
met klei. Ze moeten wel eerst bedenken hoe die er uit gaat zien.
Tijdens het boetseren met klei hebben ze allerlei
textuurmateriaal voorhanden dat ze kunnen gebruiken om hun planeet het gewenste
uitzicht te geven. Dit materiaal wordt klassikaal overlopen.
Omdat er nog niet vaak met klei werd gewerkt, worden ook
enkele tips meegegeven rond werken met klei:
- werk uit één stuk
- manier van aanhechten
- tonen hoe je een krater maakt
De planeet moet ook
bewoners krijgen: wie zou erop wonen,
zorg ervoor dat ze op de planeet passen!
Creëren:
De LLN krijgen elk een stuk klei en gaan ermee aan de slag.
Ze zorgen dat de planeet de gewenste vorm en textuur krijgt.
Als hun planeet ligt te drogen, kunnen ze beginnen aan het
vormgeven van de personen/dieren/dingen (met papier, tandenstokers, …) die op
de planeet leven/voorkomen. Hierbij moeten ze er stil bij staan dat die dingen
ook op de planeet moeten passen.
Toonmoment & evaluatie:
De leerlingen krijgen de mogelijkheid om hun planeet te
tonen er iets over te vertellen. Mogelijke vragen zijn:
- Hoe ben je op dit idee gekomen?
- Hoe heb je textuur aangebracht?
- Wat is de naam van je planeet?
- Waarom heeft je planeet deze vorm?
- Wie of wat leeft er op je planeet?
- Hoe heb je je idee vormgegeven en waarom?
- Wat vond je moeilijk?
- Wat zou je anders doen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten