Afbeelding: www.scientias.nl |
Bewegingsexpressie
Onderwerp:
Werken rond 'ruimtereizen'
Techniek:
Dansexpressie / dansimprovisatie
Bouwste(e)n(en):
- ruimte: ruimtelagen; grootte/vorm; plaats
- kracht: gewicht
Algemeen doel:
leerlingen laten zich leiden door de muziek om tot beweging te komen
Lesverloop:
Sfeerschepping:
Verhaal van de kleine prins in verkorte versie via YouTube-filmpje.
-> Nu beginnen we aan onze eigen ruimtereis, net zoals de kleine prins.
Beschouwen:
Samen met de leerlingen wordt een filmpje bekeken van de eerste maanlanding.
De leerkracht vraagt wat er opvalt aan dit filmpje: manier van bewegen, tempo, zwaartekracht, ...
Aanzetten tot creëren / Exploreren & experimenteren:
Leerkracht laat een muziekcollage horen met fragmenten uit:
- Space Oddity - David Bowie
- Walking on the moon - The Police
- Intergallactic - The Beastie Boys
- Stardust - Jean-Michel Jarre & Armin van Buren
Leerkracht begeleidt de bewegingsimprovisatie met een verhaal volgens de muziek: klaarmaken voor lancering - lancering - onderweg naar de maan - maanlanding en rondlopen op de maan - aanval buitenaardse wezens/robot - terug naar de aarde vliegen - planeten en asteroïden ontwijken.
Creëren:
Leerlingen krijgen drie verschillende liedjes/fragmenten te horen:
- Dark side of the moon - Pink Floyd
- Spaceman - Babylon Zoo
- Star Trek Theme
Hierop bewegen ze -zonder elkaar aan te raken- met de ogen dicht (gevoel van veiligheid, ook verlegen kinderen kunnen meedoen zonder zich bekeken te voelen). Daarna kiezen ze het liedje waar ze zich het best bij voelen om hun dans te tonen aan de anderen.
Toonmoment & evaluatie:
De leerlingen kiezen zelf op welk liedje ze hun bewegingen tonen aan het publiek. Iedere groep krijgt een applaus op het einde van het lied/fragment.
Daarna wordt kort besproken wat er opviel, wat er werd uitgebeeld, welk gevoel ze kregen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten