donderdag 17 maart 2016

Evaluatietechniek: Sterren (eigen idee)

Deze evaluatietechniek hebben Niki en ik zelf bedacht ter evaluatie van ons muzisch project rond het thema "De kleine prins".

Doel: 

belevingsevaluatie (bij uitbreiding ook productevaluatie)

Doelgroep: 

vanaf de 1e graad 

Werkwijze:

De leerlingen krijgen allemaal een blaadje met daarop vijf blanco sterren. Ze kleuren deze sterren naargelang hun beleving tijdens de les: van geen ster (heel slecht/saai/verbetering nodig) tot vijf sterren (super/leuk/geen verbetering mogelijk).

Materiaal:

Blaadje (A6) met vijf blanco sterren op.

Reflectie:

We hebben deze evaluatietechniek uitgetest na de muzo-voormiddag in een vierde leerjaar. 

Voordelen: een snelle en leuke manier van evalueren (ook voor de kinderen), evaluatie kan anoniem; 

Nadelen: enkel de beleving wordt geëvalueerd, beperkte feedback.

Uitbreiding
Er wordt voor ieder resultaat een blad voorzien met blanco sterren (aantal afhankelijk van het aantal lln in de klas). Iedere leerling mag bij zijn/haar 2 favorieten een ster kleuren. Dit moet natuurlijk wel eerlijk gebeuren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten