Schoolklimaat

Ik ben dit schooljaar in verschillende scholen geweest, zowel voor mijn stage als voor
vervangingen en wat mij opviel was het grote verschil aan ‘muzische aanwezigheid’ in de verschillende scholen. Het zou me te ver leiden om al deze scholen te bespreken daarom beperk ik me tot mijn stageschool waar ik mijn stage in een 6de leerjaar heb gedaan.
Wat mij opviel toen ik voor de eerste keer binnen liep bij Regina Pacis in Hove, waren de kunstwerken (gemaakt door leerlingen én leerkrachten) die overduidelijk in de gangen aanwezig waren. Bij de ingang hing een compositie van kleine schilderijtjes waar de waarden van Regina Pacis door het schoolteam tijdens een workshop waren opgeschilderd.
Daarnaast hingen er ook grote klassikale kunstwerken in de gangen met daarbij –net zoals in een museum- meer uitleg over welke klas het gemaakt had en gebaseerd op welk thema of kunstenaar.
Om een eerste beeld te krijgen van het muzisch schoolklimaat heb ik mijn stagementor tijdens mijn observatiestage bevraagd.

Interview met mijn mentor:

Hoeveel uren per week worden er lessen muzische opvoeding georganiseerd?
Er is standaard 75’ voorzien per week. Voor muzische projecten kunnen die ook ‘opgespaard’ worden. We hebben ook de vrijheid om MuzO te integreren in andere vakken (vooral WerO).


Welke muzische deeldomeinen (beeld, muziek, media, drama...) worden er gegeven in de school?
Alle muzische deeldomeinen worden gegeven. Twee jaar geleden hebben we hier op school -tijdens onze pedagogische studiedag- een hele opleiding gekregen over de nieuwe muzische aanpak en de muzische grondhouding. Daarna zijn we binnen de scholengemeenschap aan de slag gegaan om binnen elk domein ‘perfecte’ muzische lessen –zogenaamde top-lessen- uit te werken. Dat was een hele procedure die niet altijd even vlot verliep, voornamelijk door gebrek aan duidelijke communicatie. Ondertussen werken we met een verantwoordelijkheidsschema dat momenteel jaarlijks herzien wordt. De bedoeling is er voor te zorgen dat de leerlingen -na hun schoolcarrière hier- voldoende lessen binnen de verschillende deeldomeinen hebben gekregen. Elk jaar krijgen wij door hoeveel top-lessen we binnen elk deeldomein moeten geven. Buiten de top-lessen zijn wij vrij in het kiezen van MuzO-activiteiten. De scholengemeenschap moedigt echter wel aan om zo vernieuwend mogelijk te werken en onze bestaande lessen te herzien in het kader van het verantwoordelijkheidsschema.

Hoe worden de lessen muzische opvoeding georganiseerd in de klassen?
Elke klas is vrij in de organisatie van zijn MuzO-lessen. Gezien het groot aantal klassen wordt er wel voor gezorgd dat de parallelklassen ongeveer dezelfde lessen krijgen. Natuurlijk moeten de top-lessen dezelfde zijn. Dit jaar waren dat er acht maar dit gaat de komende jaren verder opgebouwd worden tot minimaal vijftien. Jammer genoeg hebben we niet de kans om klasoverschrijdend te werken, al zorgen we er voor dat er regelmatig toonmomenten zijn waar andere klassen op uitgenodigd worden.

Wordt er gewerkt met een jaarthema?
Ja, binnen Regina Pacis is er altijd een jaarthema. Vroeger was dit gelinkt aan de godsdienst-lessen, nu aan de school of scholengemeenschap. Dit thema is niet persé muzisch en hoeft ook niet muzisch geïntegreerd te worden

Hoe worden de leerkrachten vanuit het schoolbeleid aangezet tot creatieve muzische lessen?
De echt creatieve muzische lessen worden opgelegd vanuit en gemaakt door de scholengemeenschap (top-lessen). Je mag zelf andere lessen voorbereiden maar deze gelden niet als top-les binnen het verantwoordelijkheidsschema – en mogen dus ook niet geëvalueerd worden op het rapport- tenzij je ze eerst laat goedkeuren zodat ze in het schema worden geplaatst.

Hoe worden de ouders betrokken bij de muzische groei van de kinderen?
Zoals ik al zei worden enkel de top-lessen geëvalueerd voor het rapport. Dit gebeurt niet door de leerkracht maar d.m.v. een zelfevaluatie van de leerling op het niveau van proces en beleving. Hiervoor maken we gebruik van de Muzenbum. Een aantal van de resultaten uit de les wordt meegegeven naar huis maar vaak is dat niet mogelijk omdat er bijvoorbeeld geen blijvend resultaat is (zoals bij drama, muziek of dans) of omdat het een groepswerk was. Dit is niet zo erg omdat bij ons het resultaat ondergeschikt is aan het leerproces en het welbevinden.

Hoe ervaart u als leerkracht de visie van de school omtrent muzische opvoeding?
De visie is zeker oké. Kinderen moeten gestimuleerd worden om muzisch bezig te zijn. Wat echter op veel weerstand botste was de organisatie zelf. Er werd niet voldoende concreet gecommuniceerd waardoor er vaak veel dubbel werk moest worden gedaan. De motivatie om mee te gaan met deze nieuwe muzische visie ontbrak dan ook bij een aantal van mijn collega’s.

Zijn er dingen die u zou willen veranderen aan de organisatie van de lessen muzische opvoeding?
Geen opgelegde hoeveelheid van het aantal top-lessen dat gegeven mag worden maar wel een minimum. Nu willen ze volgend schooljaar het aantal top-lessen verhogen van acht naar vijftien. Dit laat weinig ruimte voor de creativiteit van de leerkracht. Eigen lessen krijgen geen plaats meer of moeten eerst door de hele administratieve rompslomp om als top-les in aanmerking te komen. Mij lijkt het beter om dit langzaam op te bouwen met bv. twee per jaar zodat de leerkrachten nog hun eigen inbreng hebben en voldoende tijd om hun bestaande lessen aan te passen aan het nieuwe systeem.

Mijn conclusie na het interview:

De school is zeker goed op weg om een stimulerend muzisch schoolklimaat te creëren. Jammer genoeg staat het administratieve gedeelte de creativiteit (en de motivatie) in de weg. Ik vind het ook jammer dat er zelden klasoverschrijdend wordt gewerkt terwijl alle parallelklassen toch dezelfde top-lessen krijgen. Nu moet elke leerkracht zich bezig houden met alle domeinen terwijl ze misschien niet allemaal over dezelfde kwaliteiten beschikken. Het is goed om MuzO te integreren in andere lessen, maar aangezien dit geen verplichting is, gaat hier een grote opportuniteit verloren.

Actiepunten om het muzisch schoolklimaat te verbeteren:

Er wordt niet klasoverschrijdend gewerkt tijdens de lessen MuzO, maar rond Sinterklaas wordt er op de school een Sint-carrousel georganiseerd. Dit houdt in dat er een hele dag alleen maar workshops worden gegeven waarop leerlingen zich kunnen inschrijven. Ze volgen telkens drie workshops van twee lesuren. Het hangt van de organiserende leerkrachten, stagiairs, ouders, grootouders en vrijwilligers af hoe muzisch deze workshops zijn. Zelf heb ik dit jaar een workshop beeld gegeven rond ‘propjes’. Er waren echter ook workshops cupcakes versieren, pannenkoeken bakken, dans, etc.
Er is ook elk jaar een schoolfeest waarbij een free podium hoort. Hier treedt sowieso het schoolkoor op en krijgen andere leerlingen de mogelijkheid om hun kunnen te tonen. Dit is echter op eigen initiatief van de leerlingen en geen verplichting.
Wat ik heel leuk vind, is dat de school een eigen schoollied heeft. Voor de laatstejaars is er ook altijd een afscheidslied. Dit wordt geschreven door leerlingen van het 6de leerjaar zelf die zich daar kandidaat voor stellen.
Behalve deze muzische initiatieven binnen de school worden er ook elk jaar muzische activiteiten van buitenaf gevolgd. Zo was er dit schooljaar een workshop –georganiseerd door ‘de Munt’- voor het 2de leerjaar en zijn ook alle klassen naar een musical gegaan (1ste en 2de graad naar “Suske & Wiske: de musical” en 3de graad naar “Grease”).

Actiepunt 1: Invulling verantwoordelijkheidsschema aanpassen

Om er zeker van te zijn dat de leerlingen kennis maken met alle deeldomeinen, bouwstenen en werkvormen worden er nu vanuit het verantwoordelijkheidsschema top-lessen opgelegd. Dit zorgt er echter voor dat de creatieve inbreng van de leerkrachten zelf verminderd. De lessen zijn terug te vinden in een ‘bibliotheek’ en er zo uit te gebruiken. De leerkrachten worden niet verplicht om nieuwe top-lessen te bedenken en ze zijn niet allemaal gemotiveerd dit te doen gezien de administratieve molen waar de lessen door moeten om binnen het verantwoordelijkheidsschema te mogen passen als top-les.
Ik denk dat het belangrijker is om de leerkrachten te motiveren zelf degelijke muzische lessen uit te blijven werken. Ik zie zeker het voordeel van een denktank binnen de scholengemeenschap maar mijns inziens is het beter om enkel het domein, bouwsteen en/of werkvorm op te leggen vanuit het verantwoordelijkheidsschema en de invulling over te laten aan de klasleerkrachten die dit dan klasoverschrijdend uitwerken.
Hiermee ga je de muzische grondhouding veel meer aanwakkeren dan met verplichtingen.

Actiepunt 2: Geïntegreerd werken

De school zou het geïntegreerd werken binnen andere lesgebieden moeten aanmoedigen. Om dit echter te bekomen, zal het nodig zijn de leerkrachten de nodige bijscholing en coaching te geven. Zo kan ook vakoverschrijdend projectwerk worden gepromoot.
Door geïntegreerd te werken, breng je voor de leerlingen samenhang in het (muzisch) aanbod. Je laat ze de verschillende delen binnen het grotere geheel ervaren. Door te integreren met andere leergebieden kan je een onderwerp of thema vanuit verschillende hoeken bekijken. Zo creëer je verbindingen tussen de verschillende vakken. Dit werkt extra motiverend voor de leerlingen. Je moet er natuurlijk wel op letten dat er voldoende inhoud uit elk leergebied (zowel muzische als andere vakken) aan bod komt.

Actiepunt 3: Een muzische ruimte en formeel toonplatform voorzien

Momenteel worden de muzische resultaten op informele manier gepresenteerd (beeldend werk in de gang, klas, soms foto’s op de website van de school,…). Hierdoor gaat er veel moois ‘verloren’. Voor de leerlingen zou het motiverender zijn om een degelijk platform te hebben om hun resultaten uit muzische lessen te tonen.
Op de school is er heel veel muzisch materiaal aanwezig. Dit zit echter her en der verspreid in de verschillende opbergruimtes en klassen. Als we het klasoverschrijdend (en zelfs geïntegreerd werken) willen stimuleren, zou een muzische ruimte een grote meerwaarde kunnen bieden. Hier kan dan het muzisch materiaal uit alle deeldomeinen opgeslagen worden en ter beschikking gesteld worden van alle klassen. Tevens kan er dan de nodige apparatuur voorzien worden om bv. rond audio en video te kunnen werken. De klassen zijn momenteel ook te klein om op een degelijke manier aan bewegingsexpressie of drama te kunnen doen. Gezien de turnzaal bijna continu in gebruik is zou een andere ruimte om muzisch aan de slag te gaan zeker een pluspunt zijn. Deze ruimte kan dan ook gebruikt worden voor toonmomenten -al dan niet formeel- aan andere klassen. Een muzische ruimte geeft je ook de mogelijkheid om meer te experimenteren aangezien er meer materiaal aanwezig is en er minder rommel in de klas terecht komt.