donderdag 21 april 2016

Dadaïsme

Tijdens mijn stage in het 6de leerjaar stond er -jammer genoeg- maar één les Muzo op de planning. De andere lessen waren weggevallen omwille van een uitstap. 

Het centrale thema tijdens mijn stage was mijn thema WO: seksuele opvoeding. Ik wou ook mijn muzo-les koppelen aan dit thema, en dacht erover om een collage te laten maken, geïnspireerd door een eerdere workshop die ik al voor volwassenen had georganiseerd. Ik had de leerlingen reeds aan het begin van mijn stage laten inschrijven in de agenda dat ze oude tijdschriften moesten meebrengen tegen week erna. Ik moest mijn echte lesvoorbereiding nog uitschrijven, maar het concept zat al helemaal in mijn hoofd!

Tot ik op maandag -de muzo-les stond gepland op donderdag- opeens een brief zag liggen op het bureau van de juf: oproep aan alle leerlingen van de derde graad in Hove om deel te nemen aan een wedstrijd georganiseerd door de Hovese Paul van Ostaijen kring ter herdenking van 120 jaar Paul van Ostaijen. 

Toen viel alles op zijn plaats, dat zou het worden: een dada-gedicht gemaakt door middel van een collage met woorden en zinnen uit de oude tijdschriften. 

De opdracht luidde namelijk als volgt:
"Pas één van de onderstaande gedichten aan of maak een nieuw gedicht in dezelfde stijl:

  • gedicht 1: Marc groet 's morgens de dingen
  • gedicht 2: Boem Paukeslag!

De lln schrijven het gedicht voor of over bv een familielid of iets of iemand die ze graag zien en ze spelen met het visuele aspect. Zo kunnen ze werken met kleur, typografie, lay-out, ... Kortom: het is een vakoverschrijdende opdracht die o.m. plastische opvoeding en taal omvat."

Zo viel het ook meteen op z'n plaats binnen mijn thema van WO over liefde, relaties en seks. De volledige lesvoorbereiding vind je hier.

De resultaten waren formidabel! Ik duim dan ook dat een van 'mijn' leerlingen in de prijzen valt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten