zaterdag 5 maart 2016

Boek: De kleur van emoties

Eén van de leukere boeken die ik het voorbije jaar gekocht heb, is "De kleur van emoties" (Anna Llenas, Clavis, 2014). In dit pop-up boek wordt met leuke tekeningen een voorstelling gegeven van de emoties en er een kleur aan gelinkt.

Dit boek kan tijdens allerlei lessen gebruikt worden maar mij gaf het vooral inspiratie voor de lessen beeld: hoe kan ik mijn gevoelens op een abstracte manier overbrengen?



Tijdens één van mijn vervangingen, in een zesde leerjaar, heb ik hier dan ook mee geëxperimenteerd. Het boek zelf heb ik niet gebruikt maar ik ben wel vertrokken van de vraag: "Hoe kan ik het gevoel dat ik krijg/heb op papier zetten door enkel gebruik te maken van kleuren, vormen en textuur?". 

Gezien de les viel binnen de Poëzieweek, ben ik vertrokken van vier gedichten waarbij telkens één bepaald gevoel centraal stond. De leerlingen mochten zelf kiezen welk gedicht/gevoel hen het meeste aansprak en dit dan uitbeelden op een wit blad papier. 

Tijdens de fase 'aanzet tot creëren' heb ik hen eerst kennis laten maken met de verschillende effecten van materialen zoals pandakrijt, stift, softpastels, potloden, etc. Ook hebben we bekeken wat het verschil in effect/gevoel is tussen 'zachte' vormen en 'hoekige' vormen. 

De resultaten waren verbluffend, zoals je hieronder kan zien.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten