donderdag 3 maart 2016

Evaluatietechniek: Ik ben een plant (eigen idee)

Deze evaluatietechniek hebben Liesann, Evy en ik zelf bedacht ter evaluatie van onze vertelnamiddag rond het thema "geworteld".

Doel: 

belevingsevaluatie (bij aanpassing ook procesevaluatie)

Doelgroep: 

vanaf de 1e graad 

Werkwijze:

De lln beelden met hun lichaam een gezonde plant (rechtop staan), een slappe plant (wat doorhangen) of een dorre/dode plant (op de grond liggen) uit naargelang hun beleving tijdens de les.

  • gezonde plant = leuke ervaring
  • slappe plant = minder leuke ervaring maar niet zo slecht
  • dode plant = slechte ervaring/saai

Dit kan zowel per onderdeel als over de gehele ervaring gevraagd worden.

Materiaal:

/

Reflectie:

We hebben deze evaluatietechniek uitgetest na de vertelnamiddag in een eerste leerjaar. 

Voordelen: een snelle en leuke manier van evalueren, ook voor de kinderen. Voor ons was het meteen duidelijk wat de lln ervan vonden.

Nadelen: er is geen blijvend 'bewijs', enkel de beleving wordt geëvalueerd

Aanpassing: er kan ook bij de kinderen gevraagd worden naar hun persoonlijke 'groei' gedurende de les(senreeks): van klein plantje (niet veel gegroeid/bijgeleerd) tot hele grote plant (veel bijgeleerd/gegroeid).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten