donderdag 3 maart 2016

Muzisch evalueren?

Oh nee, als taak voor Muzo meten we een evaluatiekoffer maken "om muzisch te evalueren" én moet deze ook op onze blog komen.

Bij het takenblad staat ook een stappenplan:

Stap 1:
Neem de ppt rond muzisch evalueren door. Es staat ook meer info in het handboek Zeppelin (Crul, K. (2013), Uitgeverij Pelckmans) in hoofdstuk 12: het evalueren van muzische vorming.

Stap 2:Stel zelf een koffer samen met materiaal om muzisch te evalueren in de klas: voorzie materiaal voor 10 verschillende evaluatietechnieken waarvan:
  • 1 techniek en 1 rooster worden uitgewerkt tegen en uitgeprobeerd in stage 5
  • 2 technieken origineel en persoonlijk zijn en tevens duidelijk gelinkt aan het thema 'spelen'
  • 1 vragenlijst van minimum 8 vragen gericht inzoomt op de beleving en/of het proces van de kinderen
  • 2 technieken specifiek uitgewerkt ifv doelgroep stage 6
  • 3 vrij in te vullen technieken

Stap 3: Digitaliseer deze evaluatiekoffer en neem hem op in je blog
Geen idee hoe ik daaraan moet beginnen, maar een stappenplan is er om te volgen, dus ik bekijk eerst de PowerPoint! De PowerPoint bleek een filmpje te zijn waarin de informatie van Zeppelin in verwerkt is, dus ik neem dan maar het boek ter hand. Lang leve Zeppelin!

Daar vind ik de voorwaarden voor een goede en zinvolle evaluatie:

  • zet de leerling centraal
  • houdt rekening met verschillen
  • is valide, betrouwbaar, objectief, transparant en genormeerd
  • is gericht op leerdoelen
  • maakt integraal deel uit van het leerproces
  • is authentiek en gericht op transfer
  • is gericht op proces en product
  • ondersteunt de muzische grondhouding
  • is gericht op communicatie


In het boek staan ook de twee belangrijkste evaluatievormen:

  • een criteria-rooster
  • een muzisch portfolio


Er wordt verder ingegaan op de verschillende vormen van muzisch portfolio:

  • de wandfries
  • de muzenbox
  • de verzamelportfolio
  • digitaal portfolio

Evalueren kan na een activiteit of een reeks van activiteiten. Het belangrijkste van de evaluatie is niet het 'punten geven' maar de kinderen aanzetten tot reflecteren. De evaluatie is niet alleen gericht op product (resultaat), maar ook op beleving en het (muzisch) proces. Deze evaluatie kan zowel mondeling als schriftelijk.

Reflecteren is niet evident voor kinderen, maar met wat (speelse) hulpmiddelen worden de leerlingen op de juiste weg gezet. Als deze hulpmiddelen dan worden ondersteund door de juiste evaluatievragen, kan er een degelijke evaluatie plaats vinden.

Tijdens voorgaande muzische lessen en activiteiten heb ik reeds een aantal evaluatiemomenten ingevoerd vanuit mijn buikgevoel. Nu moet ik echter met goede, degelijke en herbruikbare technieken komen!

Aangezien je niet iedere keer zelf het warme water moet uitvinden, ga ik eens te rade bij mijn beste vrienden: Google en Pinterest. Daar vind ik steeds inspiratie als ik zelf even zonder zit. En je raadt het nooit: de auteur van het boek Zeppelin, Koen Crul, heeft een eigen Pinterest-pagina! Wat wil een mens nog meer! :-)

In de volgende posts zal ik steeds een evaluatietechniek verder uitwerken!

Hou het hier in de gaten...

Groetjes,
Elly


Geen opmerkingen:

Een reactie posten