donderdag 5 mei 2016

Vertelnamiddag: Lala zoekt muziek

Ik heb reeds verteld over de vertelnamiddag met Evy en Liesann rond 'Helden in de groentetuin'. Normaal was ik door die namiddag 'verlost' van mijn taak, maar toen ik hoorde dat een andere medestudente in de steek was gelaten door haar partner, sprong ik met plezier in om nogmaals in een eerste leerjaar een vertelmoment te organiseren.



Deze keer mocht ik de hoofdrol spelen als 'Lala, het kleine meisje'. Als je het filmpje bekijkt, zal je zien dat dit best wel grappig is, aangezien ik met kop en schouder boven Céline uitsteek, die de volwassen personages moest spelen. Door mijn outfit en pruik, kon ik me echter perfect inleven in mijn rol, en zelfs de kinderen waren helemaal mee met het verhaal, en héél erg bereid om mij te 'helpen'.

Het verhaal gaat over Lala, die op een dag een buisje vindt op de grond. Als ze ermee schudt, komt er geluid uit én ze ontdekt een tekst binnenin het buisje. Lala weet echter niet wat ze ermee aan moet, en gaat op zoek naar mensen die haar erbij kunnen helpen. Iedereen die ze tegenkomt wil haar wel helpen, maar vraagt er wel iets voor terug.

Zo krijgt ze van de winkeljuffrouw een handtrommel als ze het liedje "hoofd, schouders, knie en teen" kan zingen met de juiste bewegingen. Natuurlijk is Lala verlegen en vraagt ze de andere kinderen om haar te helpen door dit samen te doen.



Van de werkman krijgt ze een plastic buis als ze tien keer met beide voeten van de grond springt en Luigi -de Italiaanse kok- geeft haar een pan, lepel en klopper als ze zijn ritmes kan na klappen zonder fouten. Slaapkopje wil zijn regenbuis wel afgeven als Lala mee zijn ochtendgymnastiek doet. Natuurlijk krijgt Lala de nodige ondersteuning van de kinderen!

Uiteindelijk komt Lala haar vriendin Mirre tegen, die het liedje herkent van op haar computer. Samen beluisteren ze het scheldlied, en ja hoor: het ritme en de melodie komt overeen met de muziek op Lala's briefje! Nu kunnen ze eindelijk -onder begeleiding van de instrumenten- samen het lied zingen!

Het lied (mijn excuses voor de kwaliteit van de zang in het filmpje) heb ik op héél korte tijd moeten instuderen, dus dat liep niet zo héél vlot. De tekst was door Céline geschreven op de melodie van het 'Scheldlied', wat mij totaal onbekend was.


Toch heb ik mij gigantisch geamuseerd met de kinderen en mij voorgenomen om dit vaker te doen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten