zaterdag 14 mei 2016

Bezoek aan de zoo - deel 2: Pinguïns

Zoals ik in mijn vorige post reeds zei, ging ik vroeger regelmatig naar de dierentuin. Mijn bezoekje was nooit compleet als ik niet langs de Humbold-pinguïns kon gaan. Ik was dus tijdens mijn bezoek aangenaam verrast dat ze, na een lange afwezigheid -de pinguïns waren verhuisd naar Planckendael- opnieuw te bewonderen zijn in de zoo van Antwerpen!

Net zoals vroeger ben ik een hele tijd blijven kijken naar deze grappige zwemvogels, die zo onhandig lijken op het droge maar heel sierlijk bewegen in het water.
Aangezien ik zo gek ben op deze dieren, wil ik ze zeker ook inzetten tijdens MuzO-lessen.


Tijdens het practicum "Geïntegreerd werken dans en drama", hebben we de les opgebouwd rond kwallen. Eenzelfde les kan opgebouwd worden rond de bewegingen en kenmerken van een pinguïn.

Om de kinderen een goed beeld te geven van hoe een pinguïn zich voortbeweegt, kan er ook gekeken worden naar de trailer van de Vlaamse versie van "March of the penguins".


Ik zie de pinguïns ook als instap voor een les beeld rond koude en warme kleuren (habitat, Humbold-pinguïns vs. Keizerpinguïns) of werken met klei (beschouwen van de gestileerde vorm van een pinguïn).


Op YouTube vond ik ook enkele leuke liedjes met een bijbehorende dans:




Tijdens een les muziek kan misschien ook een liedje over pinguïns worden aangeleerd. Op internet en in liedbundels zijn er een aantal leuke te vinden.

Lang leve de pinguïns! :-)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten