dinsdag 7 juni 2016

Evaluatietechniek: Dobbelstenen (eigen idee)

Het thema waarin we dit jaar zelf evaluatietechnieken moesten/mochten bedenken was 'spelen'. En wat is er meer gelinkt aan 'spelen' en 'spelletjes' dan een dobbelsteen? 

Een techniek die je vaak terugziet is de gewone dobbelsteen waarbij elk aantal ogen gelinkt is aan een bepaalde vraag. Ik wou eens iets anders, en heb zelf dobbelstenen gemaakt!

De blauwe dobbelsteen gaat over de beleving van de opdracht. Op iedere kant staat een icoon en een gevoel. De vraag die bij deze dobbelsteen hoort is "Wat vond ik ...?"

  • moeilijk
  • lastig / niet leuk
  • leuk
  • grappig
  • gemakkelijk
  • favoriet

De groene dobbelsteen gaat over het proces. Hier komt ook de koffer - vuilbak - schatkist mee in voor, samen met drie andere afbeeldingen. De bijbehorende vragen zijn:

  • Waar stelde ik mezelf vragen bij? (vraagteken)
  • Wat wil ik zo snel mogelijk vergeten? (vuilbak)
  • Hoe wil ik hiermee verder? (pijlen)
  • Wat heb ik goed gedaan? (check mark)
  • Wat wil ik onthouden/meenemen in de toekomst? (koffer)
  • Wat zal ik koesteren? (hart)


De oranje dobbelsteen gaat over de resultaten, zowel van de anderen als van zichzelf. De kanten bevatten icoontje met volgende betekenissen:

  • groen - duim omhoog = dit vind ik goed aan mijn/ons werk
  • oranje - duim half = dit vind ik wel oké aan mijn/ons werk, maar zou beter kunnen
  • rood - duim naar beneden = hierover ben ik minder tevreden
  • "first prize" = dit vind ik het beste werk (van de anderen), omdat...
  • "100 % original" : dit vind ik het meest originele resultaat, omdat...
  • twee hoofdjes = dit resultaat lijkt het meest op dat van mij/ons óf deze twee resultaten lijken het meest op elkaar.


doel:
beleving, proces en/of resultaat evalueren

doelgroep:
belevingsevaluatie en resultaatevaluatie:  vanaf 1e leerjaar (mits grondige begeleiding)
procesevaluatie: vanaf 2e graad

werkwijze:
naargelang wat je wil evalueren gooien de leerlingen om beurt één, twee of drie dobbelstenen en beantwoorden de bijbehorende vraag.

materiaal:
dobbelstenen

Zin om deze dobbelstenen na te maken? De afbeeldingen vind je hier!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten