vrijdag 10 juni 2016

Mondriaan's Boogie Woogie

Op zoek naar nog wat extra inspiratie voor een taak van MuzO waarbij we voorbeelden binnen een bepaald domein moeten zoeken waarbij we lesideeën kunnen geven binnen (minstens) twee andere domeinen, dacht ik plots aan het schilderij "Broadway Boogie Woogie" van Piet Mondriaan waarbij hij zich heeft laten inspireren door de muziek van die tijd om tot zijn kunstwerk te komen.

Later is hij ook nog aan een opvolger begonnen, maar dat heeft hij jammer genoeg niet kunnen voltooien: "Victory Boogie Woogie"

Mijn eerste idee was om binnen muziek een klanklandschap te creëren bij zijn andere werken óf binnen beeld een ander schilderij te laten maken op andere muziek. Toen ik echter wat verder zocht op internet kwam ik nog leuke ideetjes tegen, zowel binnen drama, media als ICT! Over een grote variatie in mogelijkheden gesproken!

Een heel leuk idee is een stop motion film maken met papieren stroken en vierhoeken dat uiteindelijk een 'schilderij vormt'. Een tof voorbeeld kan je vinden op YouTube:



Ook leuk is het gebruik van 3D animatie. Ik zal alleen goed moeten zoeken naar een webtool of programma om dit te maken! Alle tips zijn welkom ;-)



Ik vond ook een filmpje waarbij het schilderij dient als basis voor een spannende film. Dit kan in een les drama uitgewerkt worden waarbij het decor bestaat uit zwarte lijnen en geschilderde kartonnen dozen, waartussen de kinderen hun eigen verhaal verzinnen.


Eigenlijk is er zoveel te verzinnen rond kunstwerken. Jammer dat er vaak niet verder wordt nagedacht dan het voor-de-hand-liggende! Gelukkig ben ik mij ondertussen meer dan bewust van deze valkuil ;-) Daarom probeer ik dit zo veel mogelijk te ontwijken!

Misschien hebben jullie nu ook de smaak te pakken? :-D



Geen opmerkingen:

Een reactie posten