zaterdag 11 juni 2016

Evaluatietechniek: emoticons

Een heel gemakkelijke en fijne manier van doorlopende evaluatie -niet alleen tijdens de lessen MuzO, maar ook gedurende de rest van de schooldag- is het gebruik maken van een 'welbevinden-barometer'. Zelf heb ik deze techniek nog niet uitgewerkt, maar dit zijn alvast enkele manieren die ik op internet heb gevonden en wil uitproberen als ik een eigen klas heb. 

klassikale barometer met wasspelden 
(hier met duimen, kan ook met emoticon)


klassikale barometer met blikken en stokjes


individuele barometer met wasspeld


De leerlingen kunnen op geregelde tijdstippen gedurende de les/dag hun wasspeld of stokje verplaatsen, zodat je als leerkracht meteen ziet als het minder god gaat met iemand. Zo kan je korter op de bal spelen!

Natuurlijk kan je dit ook gebruiken als eindevaluatie van een activiteit of les, waarbij je dan op het einde van de activiteit alle leerlingen een stokje of wasspeld geeft en ze deze bij de juiste emoticon plaatsen!

PS: Je kan dit natuurlijk ook op andere manieren uitwerken: magneetbord, velcro, ...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten