zaterdag 11 juni 2016

Mijn muzische reis op Odisee

Ik ben mijn hele leven lang al graag creatief bezig geweest op allerlei vlakken (muziekschool, knutselen, bloemschikken, dansen, juwelen maken, schilderen, handwerk, verkleedspelletjes, …). Dit was vooral iets ‘van mezelf’ en veranderde door de jaren heen en verminderde naargelang mijn leven drukker werd.

Het gebrek aan creativiteit in mijn (professionele) leven was één van de grote redenen waarom ik beslist heb om de opleiding Bachelor Lager Onderwijs te volgen. Ik hoopte in al mijn lessen mijn creativiteit te kunnen aanwenden en de leerlingen mee te nemen in dit enthousiasme.

In het eerste semester van de opleiding heb ik in de verschillende practica meer ideeën en inzichten gekregen in hoe ik zelf muzisch aan de slag kan gaan in de klas. Kinderen zijn nog creatief en opener naar het muzische toe dan volwassenen. Als er dan niet alleen geëvalueerd wordt op de resultaten maar ook het welbevinden en het proces 
vooropstaan, gaan de leerlingen ook meer durven experimenteren en zichzelf kunnen vernieuwen.

Na het eerste semester ben ik vol goede moed aan het tweede semester begonnen. Dit was in academiejaar 2013-2014, toen er nog niet gewerkt werd met het boek “Zeppelin” van Koen Crul.


Echte oogopeners waren de twee muzische workshops die ik in 2014 gevolgd heb. De workshop improvisatie zorgde voor heel veel inspiratie en deed me beseffen dat iedereen kan improviseren, ook al denk je vooraf van niet. Deze workshop heeft er voor gezorgd dat ik minder opzie tegen drama-lessen.
De tweede workshop was een algemene muzische workshop rond het boek ‘Zeppelin’, dat toen nog niet tot onze leerstof behoorde. Ik was echter meteen fan van het boek omdat het een heel duidelijk en handig overzicht geeft van de mogelijkheden binnen muzische opvoeding. Dankzij de voorbeeldlessen die we tijdens de workshop hebben uitgevoerd, werd me duidelijk dat het muzische echt overal te vinden is! Ik ben dan ook meteen op zoek gegaan naar dit boek. Deze workshop zorgde er ook voor dat ik beter kon uitleggen waarom mijn lessen MuzO al dan niet ‘muzisch’ waren.

Wegens omstandigheden heb ik in AJ 2013-2014 geen examen kunnen afleggen voor MuzO 2. Vanaf dat moment werd het muzische groeipad dat ik zou volgen, gekenmerkt door wegenwerken en omleidingen.


Tijdens AJ 2014-2015 zou ik zowel MuzO 3 (1ste semester) als MuzO 2 en 4 (2de semester) volgen. Ik ben dan ook vol goede moed begonnen aan de leerstof en de practica voor MuzO 3. Groot was mijn verbazing dat het hele curriculum gewijzigd was en Zeppelin nu ook voor ons als didactische handleiding werd gebruikt! Aangezien ik er daarvoor nog niet mee gewerkt had op school, was het even aanpassen toen er in de practica niet meer over de ‘aspecten van beeld’ maar over de ‘bouwstenen’ werd gesproken. Gelukkig herkende ik dat uit mijn workshop en ben ik me er met plezier verder in gaan verdiepen. 

Ik was dan ook zeer gemotiveerd om het examen af te leggen maar wederom gooiden persoonlijke omstandigheden roet in het eten. Ik heb toen ook beslist om MuzO 3 en 4 verder door te schuiven naar het volgende AJ. MuzO 2 wou ik wel nog afwerken.

Aan het begin  van het semester moesten we ook drie actiepunten formuleren die ons zouden gaan bewegen tot muzische groei.
Dit waren mijn drie actiepunten:
  • Grenzen verleggen in plaats van me te beperken tot wat ik al ken/kan.
  • Mij verdiepen in de domeinen waarbij ik me nog onzeker voel (drama en bewegingsexpressie).
  • Focussen hoe ik op een gestructureerde manier mijn ideeën kan overbrengen op de leerlingen.

Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk practica opnieuw te volgen maar om gezondheidsredenen is dat niet gelukt. Door de ziekenhuisopname en zware revalidatie van mijn zoon was er voor mij ook geen ruimte om de taken en het mondeling examen te voltooien.

Gelukkig kreeg ik dit academiejaar de kans om het hele MuzO-curriculum in één keer te voltooien, dat wil zeggen: MuzO 2 + 3 + 4 + MMS 5. Het was heel even zoeken wat de beste aanpak hiervoor was. Ik heb dan ook beslist om de logica van Zeppelin te volgen en rekening te houden met de muzische cirkel.

Gezien ik tijdens AJ 2014-2015 de leerstof van MuzO 2 én MuzO 3 had doorgenomen, was het gemakkelijker om die logica te blijven behouden in alle taken en muzische lessen (zowel tijdens stage als vervangingen). Gelukkig is MuzO één van mijn favoriete vakken, zowel om te geven als te krijgen zodat het eigenlijk wel klopte om alles meteen te integreren.

Mijn muzische groei is niet zonder hindernissen verlopen. Toch voel ik zelf dat ik een grote vooruitgang heb gemaakt. Vóór deze opleiding was ik creatief maar niet 100% muzisch. Na het doorlopen van dit curriculum heb ik het gevoel dat alles op zijn plaats valt. Ik ben nog niet in elk deeldomein even zelfzeker of getalenteerd, maar dit zal zeker groeien naarmate ik meer ervaringen opdoe. Ik heb in elk geval geleerd om risico’s te durven nemen en andere wegen te bewandelen dan het gekende pad. Daardoor is mijn visie veel ruimer en ben ik zelf veel ‘rijker’ geworden. Ik kijk er naar uit om zelf een klas te hebben die ik kan meenemen op een muzische reis.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten