maandag 6 juni 2016

Evaluatietechniek: Evaluatierooster

Tijdens mijn stage in het derde leerjaar tijdens schooljaar 2013-2014 heb ik een rooster opgesteld en gebruikt voor het beoordelen van de les drama. Voor mij was het evalueren van MuzO toen nieuw en daarom minder goed. Ik zou het nu alvast heel anders aanpakken!

Dit was mijn rooster toen:

Wat liep er mis... De leerlingen werkten in groepjes van 2 of 3 of soms alleen. De opdracht zelf duurde maar twee minuten, dat wou zeggen dat je op korte tijd heel veel moest evalueren en noteren. Omwille van de uitgebreide omschrijving en de “nieuwheid” van het instrument, nam het scoren veel tijd in beslag, waardoor je niet altijd op alles en iedereen tegelijk kon focussen.
Ook merkte ik tijdens het scoren een lacune in de beschrijvingen bij het criterium “originaliteit”. Een van de groepjes voerde een toneeltje op dat volledig naast de opdracht was (namelijk de situatie op de afbeelding verder uitdiepen aan de hand van de vraag “wat speelt zich hier af? welk gesprek wordt hier gevoerd”) maar was wel origineel en niet verwacht. Ikzelf kon dit criterium dus niet scoren, de stagementor volgde de omschrijvingen en kwam uit op een “zeer goed” wat het eindresultaat minder betrouwbaar maakt.

Ondertussen zijn er online veel betere roosters te vinden en heb ik mijn rooster ook aangepast!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten