donderdag 9 juni 2016

Ik breng een verhaal (druktechnieken)

Domein:
Beeld (geïntegreerd met lessen WerO)

Onderwerp:
Ik breng een verhaal: drukken van een krant

Techniek:
Druktechnieken:
  • Stempelen
  • Rubberdruk
  • Deegroldruk
  • Sjabloneren
  • Kartondruk

Bouwste(e)n(en)
compositie

Algemeen doel:
De leerlingen creëren per groepje hun eigen krant!

Lesverloop:
Sfeerschepping:
De projectweek waarbinnen deze les valt is 'Ik breng een verhaal'. Er wordt in de lessen godsdienst gewerkt rond 'lichaamstaal', binnen drama rond 'emoties' en in andere lessen wordt er vaak gewerkt met een boek als instap of sfeerschepping. Zo worden er verschillende manieren bekeken waarop met een boodschap kan overbrengen.

Beschouwen:
De LK toont verschillende materialen om mee te stempelen: eerst de gekende materialen zoals vingerstempels, letterstempels, stempelstiften, daarna de andere dingen zoals  vorken, schroeven, wattenstaafjes. De leerlingen benoemen dit en zeggen wat je er normaal mee doet.

LK legt uit dat je met de juiste verf met alles kan stempelen zoals met de gewone stempels. Dat gaan de LLN dan ook zelf  ondervinden!
  • De LLN krijgen elk 2 blaadjes.
  • Ze mogen 4 verschillende voorwerpen/dingen uitzoeken (uit de aangeboden selectie) waar ze mee gaan stempelen.
  • Om kleurvermenging te vermijden (niet leuk voor de volgende) gebruiken de LLN per voorwerp slechts 1 kleur.
  • Op beide blaadjes worden dezelfde ‘stempels’ gebruikt.
  • Verder zijn ze vrij om te experimenteren!

De gemaakte kunstwerken worden bekeken en wat blijkt: meestal zijn beide werken – gemaakt met dezelfde voorwerpen en kleuren – niet hetzelfde.


De bedoeling van deze stap was -behalve het experimenteren met stempelen met niet-gebruikelijke voorwerpen- de link te leggen naar de les over de evolutie van de boekdrukkunst binnen WerO én het belang van een drukplaat. Tijdens de uitwerking in het eerste leerjaar waren er echter twee leerlingen waarbij de werkjes identiek waren op beide vellen. Dit was in eerste instantie niet de bedoeling, maar aan de andere kant was het handig omdat ze konden getuigen dat het een heel tijdrovende bezigheid is om met 'losse voorwerpen' toch een identiek resultaat te krijgen.

Aanzetten tot creëren / Exploreren & experimenteren:
De LK vraagt de LLN om mee rond de demotafel te komen staan. Op de tafel liggen benodigdheden klaar voor verschillende druktechnieken.
De LK demonstreert -met assistentie van enkele LLN- enkele technieken (rubberdruk, deegroldruk, sjabloneren en kartondruk) zodat de LLN voor- en nadelen van de technieken kunnen zien en achteraf kunnen kiezen waar ze zelf mee aan de slag willen gaan.



Creëren:
  • Op voorhand werden groepjes ingedeeld van telkens: een drukker, een eindredacteur en 2 of 3 redacteurs. (dit was reeds ingedeeld n.a.v. de les WerO over 'hoe wordt een krant gemaakt')
  • Samen beslissen ze hoe hun krant er moet komen uit te zien.
  • Samen beslissen ze welke techniek er gebruikt zal worden voor hun krant.
  • De redacteurs bepalen de inhoud.
  • De eindredacteur zorgt er voor dat er geen fouten in staan.
  • De drukker zorgt er voor dat de drukplaat/deegrol/stempels/… in orde zijn.
  • De LLN maken van hun krant 5 dezelfde exemplaren!

Toonmoment & evaluatie:


 De einderedacteurs stellen hun krant voor aan de rest van de klas. Ze beantwoorden bij de voorstelling volgende vragen:
  • wat staat er in je krant?
  • welke techniek heb je gebruikt?
  • waarom heb je voor deze techniek gekozen?
  • wat was leuk/gemakkelijk/moeilijk aan het maken van de krant?
  • hoe werkte de groep samen?

Daarna wordt beslist welke groep de beste krant heeft gebaseerd op:
  • de mate waarin er  5 (zo goed als) identieke exemplaren zijn gemaakt (resultaat)
  • de mate waarin de techniek correct is gebruikt (proces)
  • de samenwerking binnen de groep (proces)
De winnende 'redactie' kreeg een wisselbeker! :-)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten