zaterdag 11 juni 2016

Evaluatietechniek: Spelbord evaluatie (eigen idee)

Zoals ik in een van de vorige berichten reeds zei, was het de bedoeling om zelf twee evaluatietechnieken te bedenken in het thema "spelen". De dobbelstenen had ik al, maar natuurlijk kan ook een echt "spel" niet ontbreken.
Vandaar kwam ik op het idee om een spelbord te ontwikkelen met gekleurde vakjes en bijbehorende vragenkaarten!

doelbeleving, proces en resultaat evalueren

doelgroepvanaf 2e graad

werkwijze:
  • De leerlingen gooien om beurten met de dobbelsteen. 
  • Ze verzetten de pion het aantal vakjes dat de dobbelsteen aangeeft.
  • Ze nemen het bovenste vragenkaartje van de kleur waar ze op terecht komen:
    • oranje -> proces
    • groen -> welbevinden
    • blauw -> resultaat
  • De leerling leest de vraag luidop voor en geeft er een antwoord op, dan is de volgende aan de beurt.
  • Aangezien het spelbord 'oneindig' is, kan je blijven doorgaan tot iedereen aan de beurt is geweest.

materiaal:
spelbord, 1 pion, vragenkaartjes, dobbelsteen

Variant: je kan ook de leerlingen in groepjes onderling laten evalueren. Je verziet dan bovenstaand materiaal per groepje! Dit is handig bij grote klassen of bij groepswerk.

De vragen van de kaartjes vind je hier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten